حفظ و کاربست سنت‌های اخلاقی حوزویان و خانواده‌های آنان یک ضرورت است / از تربیت خطبای قوی غفلت نشود

حضرت آیت‌الله سبحانی گفت: ما نباید کسانی را که دارای صدای خوب و استعداد خطابه هستند درگیر کفایه و مکاسب کنیم؛ البته باید یک دوره فقه و اصول خوانده شود ولی نباید مبلغین و خطبا وقت خود را در مبانی اجتهاد بگذرانند زیرا جامعه به این گروه نیز نیازمند است.

ضرت آیت‌الله سبحانی شب گذشته در دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه که در موسسه امام صادق(ع) برگزار شد، در سخنانی بیان داشت: مشکل بزرگی که از ناحیه حوزه‌های علمیه در کشور حس می‌شود کمبود خطیب قوی است.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته منبری های قوی همچون واعظ شهیر مرحوم فلسفی وظیفه هدایت‌گری و موعظه داشتند و در این راه تجربه‌های فراوانی به دست آورده بودند، امروزه از وضعیت برخی استان‌ها باخبرم که با کمبود منبری مواجه هستند.

اجتهاد کیان شیعه است
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: حوزویان باید در دو بخش اجتهاد که کیان شیعه محسوب می‌شود و تبلیغ و منبر در جامعه حضورداشته باشند.

وی تأکید کرد: ۷۰ سال قبل یا بیشتر در فیضیه شاهد این بودم که طلاب در حجره‌های خود آموزش و تمرین منبر داشتند و در جمع طلاب منبر می‌رفتند تا متوجه اشکالات خود شوند.

وی با اشاره به اهمیت مسئله استعداد سنجی در حوزه‌های علمیه بیان کرد: خدای تعالی هرکس را با استعدادی خلق کرده است و باید در حوزه استعداد سنجی شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: نباید کسانی را که دارای صدای خوب و استعداد خطابه هستند درگیر کفایه و مکاسب کنیم و البته باید یک دوره فقه و اصول خوانده شود؛ ولی نباید مبلغین و خطبا وقت خود را در مبانی اجتهاد بگذرانند، زیرا جامعه به منبری نیز نیازمند است.

لزوم حفظ سنت های حوزوی
حضرت آیت‌الله سبحانی عنوان کرد: اساتید حوزه علمیه قم باید همانند علمای گذشته باعلاقه تدریس کنند و به مراحل بالا برسند، حفظ سنت‌های حوزوی یکی از مهم‌ترین مسائل است.

وی تصریح کرد: حوزه باید برای اخلاق اجتماعی و عملی طلاب برنامه داشته باشد و زی طلبگی را در بین طلاب نهادینه کند تا خدای‌ناکرده در موارد نادری خلاف عرف صورت نگیرد.

تربیت مبلغان بین‌المللی
این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به اهمیت تربیت مبلغان بین‌المللی خاطرنشان کرد: سعودی‌ها با پول نفت در حال تربیت مبلغ هستند، امروز در کشور هند به مبلغان، عربی آموزش می‌دهند و آن‌ها خطبه‌های عربی را بهتر از عرب‌زبانان بیان می‌کنند.

آموزش زبان عربی به مبلغان
وی گفت: معتقدم حوزه علمیه قم به فراخور نیاز و استعداد حداقل به ۱۰ درصد طلاب زبان عربی آموزش دهند تا بتوانند تبلیغ عربی داشته باشند و در مجامع بین‌المللی با مذاهب دیگر به عربی و بدون مترجم به تبادل‌نظر بپردازند.

تقدیر از شورا و مدیریت حوزه های علمیه
حضرت آیت‌الله سبحانی در پایان با اشاره به فعالیت دشوار مدیریت حوزه‌های علمیه بیان داشت: شورای عالی و مدیریت حوزه‌های علمیه فعالیت خوبی داشته‌اند و باید از آن‌ها تقدیر کرد، زیرا مدیریت حوزه دارای دشواری فراوانی است.


منبع: حوزه

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا