نشست وحدت‌آفرین دانشجویان ایرانی و عراقی

عضو هیات علمی دانشگاه امام رضا (ع) گفت: ارتباط بین مردم دو کشور خیلی پررنگ است و این ارتباط عمیق دشمنان را آزار می‌دهد، پس سعی می‌کنند با فتنه‌ها یا اشاعه اکاذیب بر ضد زائران عراقی این ارتباط اقتصادی و سیاسی را تضعیف و نابود کنند.

نشست تخصصی با حضور دانشجویان عراقی و ایرانی در راستای تقویت رابطه دوستی و برادری دو کشور مسلمان ایران و عراق در دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد.

ارتباط عمیق میان ایران و عراق دشمنان را آزار می‌دهد

در آغاز این نشست، عضو هیات علمی دانشگاه امام رضا (ع) گفت: در ابتدای پذیرش دانشجویان عراقی در دانشگاه انتظار بروز اختلاف زیادی بین دانشجویان ایرانی و عراقی از جنبه‌های اخلاقی، اعتقادی و فرهنگی داشتم، اما بعد از مدت کوتاهی متوجه شباهت‌های زیاد در این زمینه شدم.

سعید شعرباف تبریزی افزود: ارتباط بین مردم دو کشور خیلی پررنگ است و این ارتباط عمیق دشمنان را آزار می‌دهد، پس سعی می‌کنند با فتنه‌هایی مانند آتش زدن کنسولگری ایران در بصره یا اشاعه اکاذیب بر ضد زائران عراقی این ارتباط اقتصادی و سیاسی را تضعیف و نابود کنند.

وی با بیان این مطلب که دیپلماسی عمومی و نخبگانی بین دو ملت برای عبور از فتنه‌ها مهم‌تر از وظایف حکومت‌ها است؛ افزود: مقام معظم رهبری در بیان عبرت‌های عاشورا، مهم‌ترین نکته حادثه عاشورا را انجام وظیفه خواص و نخبگان جامعه بیان کرده‌اند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در همه گلوگاه‌های تاریخی جهان اسلام، آنهایی که جامعه را جهت دادند خواص هستند، اکنون در هر دو کشور ایران و عراق عوامی هستند که بر ضد کشور مقابل حرف‌هایی می‌زنند، اما این فقط درصد کمی از جمعیت است.

وی تاکید کرد: اگر خواص و نخبگان عراقی با پول سعودی و نخبگان ایران با پول‌های انگلیسی بلغزند و با زبان و رسانه و فضای مجازی جامعه را با خود هم‌جهت می‌کنند و این به‌نفع هیچ کسی به‌جز دشمن نیست.

شعرباف در بیان تفاوت فتنه و جنگ گفت: در جنگ، شرایط راحت‌تر است، چون دوست و دشمن مشخص هستند، اما در فتنه، فضا غبارآلود است و معلوم نیست چه‌کسی دوست و چه‌کسی دشمن بوده، مانند آنچه در جنگ جمل گذشت.

امکان‌پذیر بودن تبادل نظر میان دانشجویان کشورهای اسلامی و اتباع برای رفع شبهات در مشهد

این استاد دانشگاه با بیان اینکه وظیفه نخبگان در این شرایط پاسخگویی به‌شبهات جامعه است؛ یادآور شد: مشهد جهانی کوچک است و این توان را دارد که عده‌ای را به‌صورت منظم با حضور اتباع و دانشجویان کشورهای مختلف اسلامی که در این شهر ساکن هستند، دورهم جمع کرده، آنها با یکدیگر به‌بحث و تبادل‌نظر بنشینند تا شبهاتی که دشمن ایجاد کرده، برطرف شود.

شعرباف با بیان این مطلب که اصل کلمه خاورمیانه اشتباه است؛ اضافه کرد: جهان استکبار خود را محور و مرکز دنیا فرض کرد و بعد شرق خود را به‌خاور میانه و خاور دور تقسیم کرد، در هر حال این منطقه، آینده دنیا را رقم می‌زند، نه‌فقط به‌خاطر نفت یا موقعیت استراتژیک جغرافیایی‌اش، بلکه به‌خاطر نیروی انسانی و جوانانی با اعتقادات خاص.

وی بیان کرد: آمریکا با اسلام به‌سبک مالزی مشکلی ندارد و فقط با آن جریان‌هایی به‌جنگ و مخالفت برمی‌خیزد که در مقابل منافع اقتصادی‌شان در منطقه بایستند.

این استاد دانشگاه با مرور توافق بین ابرقدرت‌های جهان بعد از جنگ دوم جهانی؛ خاطرنشان کرد: همان طور که بعد از جنگ جهانی دوم کشورهای خاورمیانه را بین خود تقسیم کردند، امروز هم به‌دنبال تجزیه کشورها هستند و می‌خواهند یک منطقه را به ۱۰ یا ۱۵ منطقه تبدیل کنند و این کار را از طریق ایجاد اختلاف بین قومیت‌ها انجام می‌دهند.

شعرباف با اشاره به‌اشتراکات زیاد دو کشور ایران و عراق؛ تصریح کرد: مرزهای بین ما ۱۲۰ سال قدمت دارد و قبل از آن همه ما یک کشور بودیم، البته باید به‌قراردادهای بین کشورها احترام گذاشت، اما نباید این پیمان‌های بین‌المللی حواس ما را از اصل ماجرا که وحدت اسلامی است، منحرف سازد.

وی تاکید کرد: امام راحل معتقد بودند تا ظلم هست ما هم هستیم، ما از مظلوم در هرجایی باشد دفاع می‌کنیم و مهم نیست کسی قدر این تفکر و تلاش‌های ظلم‌ستیزانه ما را بفهمد یا نه، ما به‌عنوان نخبگان و خواص دو کشور وظیفه داریم، این تفکر را در بین دو ملت نهادینه کنیم و توجه داشته باشیم، اسلام آمد تا تعصبات قومیتی را از بین ببرد.

این استاد دانشگاه به‌اغتشاشات بصره هم گریزی زد و گفت: یکی از دلایل اغتشاشات در عراق به‌خصوص بصره، سوءمدیریت مسؤولان و ایجاد معضلاتی مانند فقر و بیکاری است، مردم به‌صورت صنفی مطالبه کردند و یک عده هم سوءاستفاده کردند.

شعرباف خاطرنشان کرد: حضور عراقی‌ها در ایران برای اقتصاد ما بسیار مفید است، به‌عنوان نمونه، ما در دانشگاه دوبرابر از دانشجویان عراقی شهریه دریافت می‌کنیم.

پیوند میان رونق اقتصاد منطقه‌ای و آموزشی مشهد با زائران

وی تصریح کرد: حتی اگر با نگاه کاملا غربی سکولار به‌موضوع زائران و گردشگران عراقی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که رونق اقتصاد منطقه‌ای و آموزشی مشهد و خراسان رضوی با حضور زائران پیوند خورده است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: هم‌اکنون در مرقد امام رضا(ع) و تفرجگاه‌های مشهد از جمله در پارک کوهسنگی عراقی‌ها را در ایران، و در راهپیمایی اربعین ایرانی‌ها را در عراق کنار یکدیگر می‌بینیم که این وحدت و همبستگی و کنار هم بودن ناشی از روابط عمیقی است که بین ملت‌های ایران و عراق وجود دارد.

شعرباف افزود: همین روابط عمیق منجر به‌این شده که دشمنان برخی از شبهات را در مشهد بین جوانان ایرانی درخصوص زائران عراقی مطرح کنند، یا از طریق تحریک و تبلیغ کاری کنند که در بصره عراق، عده‌ای کنسولگری ایران را به‌آتش بکشند.

دشمن برای کمرنگ کردن پیاده‌روی اربعین برنامه‌ریزی کرده است

در ادامه این جلسه، یک فعال فرهنگی و مدرس دانشگاه گفت: حوادث و فتنه‌های اخیر آن هم در آستانه محرم و اربعین نشان‌دهنده برنامه‌ریزی دقیق دشمن برای کمرنگ کردن پیاده‌روی اربعین و دوستی دو ملت است.

عبدالکریم نیسی افزود: جای خوشحالی است که امروز این بصیرت و هوشیاری بین دو ملت وجود دارد و اکثریت جامعه متوجه منشاء این فتنه‌ها و تحریکات هستند.

وی با تاکید بر اینکه ما معتقدیم که طبق سنت الهی کذب و دروغ و شایعه پایدار نیست و نابود می‌شود؛ متذکر شد: اینکه زائران ایرانی و عراقی را که با عشق به‌اهل بیت(ع) و به قصد زیارت قبور ائمه به‌این دو کشور سفر می‌کنند را متهم به‌فساد کنند، ناجوانمردانه است.این فعال فرهنگی تاکید کرد: مطمئن باشید، اهل بیت(ع) خودشان مدافع آبروی زائرین‌ هستند و فتنه کثیف وهابی و صیهونیستی را برملا می‌کنند.

نیسی با بیان اینکه تهمت و افترا مانند کف روی آب است و ما اکنون در مرحله تسلط و کنترل فتنه هستیم، این اثر همان حمایت اهل بیت(ع) است؛ تاکید کرد: یکی از افسران ارتش رژیم صیهونیستی در مقاله‌ای نوشته بود، توان و استعداد ما این نیست که خودمان مسلمان‌ها را بکشیم، بلکه اکنون باید مسلمان‌ها را به‌دست مسلمانان نابود کنیم.

وی افزود: اینکه می‌بینیم در سوریه یک داعشی به‌نام اسلام با فریاد الله اکبر سینه یک نفر را می‌شکافد و جگر او را در می‌آورد، نتیجه همین راهبرد صیهونیستی است.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: این فتنه از اول اسلام وجود داشته و داعش ادامه تفکر خوارج است که تا حالا ادامه پیدا کرده است، همان طور که به‌ظاهر صدام و حزب بعث نابود شدند، اما ادامه این تفکر هنوز بین بعضی افراد وجود دارد.وجود اعتقادات مشترک؛ عامل در کنار هم بودن ایران، عراق و سوریه

در ادامه این جلسه، دانشجویان عراقی به‌بحث و تبادل‌نظر درخصوص ارتباط دو کشور ایران و عراق پرداختند و بر نقاط اشتراک و ارتباط خوب بین دوملت تاکید کردند.

سید احمد آل بوشام دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته مخابرات دانشگاه امام رضا(ع) گفت: آنچه عراق و سوریه و ایران را کنار هم نگه داشته، اهداف و منافع نظامی نیست، بلکه اعتقادات مذهبی مشترک است.

وی تاکید کرد: خدا در قرآن می‌فرماید، اختلاف سبب شکست شما می‌شود و ظاهرا دشمنان ما مفهوم این آیه را از خودمان بهتر فهمیده‌اند و برعلیه ما استفاده می‌کنند.

این دانشجوی عراقی بیان کرد: امیدوارم، ما در عمل جواب این توطئه را  چه از طریق برگزاری هرچه باشکوه‌تر زیارت اربعین چه در میدان جهاد، بدهیم.

نخبگان جامعه باید حقیقت را منعکس کنند

یکی دیگر از دانشجویان حاضر در جلسه هم ضمن محکوم کردن آتش زدن کنسولگری ایران در بصره؛ گفت: ما از آتش زدن کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره عذرخواهی می‌کنیم و در واقع متضرر اصلی این موضوع ما هستیم، چون هرکس بخواهد به‌ایران بیاید، باید یا کنسولگری ایران در عراق در ارتباط باشد.

حسین کعبی افزود: ایران کشور امام خمینی(ره)، ابن سینا، مولوی و شریعتی است، ایران و عراق کشورهایی با سابقه فرهنگی و تاریخی غنی هستند.

این دانشجوی عراقی تاکید کرد: دو کشور ایران و عراق حدود ۴۰ درصد از سوخت جهان را تامین می‌کنند و همین موضوع کافی است تا هدف فتنه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان باشند و لازم است به‌عنوان نخبگان جامعه حقیقت را منعکس کنیم و آن این است که رفتاری که در ایران با ما شده رفتاری دوستانه و برادرانه بوده است.

ایران و عراق وجوه مشترک بسیاری دارند

دانشجوی دیگری که در این نشست حضور داشت، گفت: ما دو کشوری هستیم که وجوه مشترک زیادی داریم، حتی خون ما باهم آمیخته است.

وی ادامه داد: همان طور که در جنگ رژیم بعث با ایران، بعضی از عراقی‌ها به‌کمک ایران آمدند و در این راه شهید شدند، زمان حمله داعش به‌عراق هم ایرانی‌ها به‌عراق آمدند از آنها حمایت کردند و شهید شدند، پس حتی خون ما دو ملت ایران و عراق به‌هم آمیخته است.

در پایان این نشست صمیمانه، بیانیه دانشجویان عراقی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) درخصوص اتفاقات اخیر قرائت شد، در متن این بیانیه آمده است:


بسم‌الله الرحمن الرحیم

بدینوسیله دانشجویان ایرانی و عراقی دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) اعلام می‌دارند، آتش‌سوزی عمدی کنسولگری ایران در بصره را محکوم می‌نمایند و اینکار را متناقض با روح انسانیت و مسلمانی می‌دانند و برای وحدت دو کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق تمامی تلاش خود را انجام خواهند داد.»


منبع : فارس

در خبرنامه سایت عضو شوید و آخرین مطالب سایت را در صندوق ایمیل‌تان دریافت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا